Jak znaleźć dobre wydawnictwo?

Udało się, skończyliśmy naszą książkę. Kiedy już upewnimy się, że jesteśmy gotowi wysłać ją w świat, czeka nas wybór wydawnictwa. Gdzie szukać dobrego wydawcy? Na co zwrócić uwagę?

W księgarni

Najlepsze miejsce na szukanie wydawcy to księgarnie. Skoro książka fizycznie istnieje na półce, oznacza to, że wydawnictwo zatroszczyło się o to, by się tam znalazła. Podczas wędrówki po dużej księgarni, na przykład Empiku, powinniśmy wejść w dział z tym samym gatunkiem, w jakim napisaliśmy książkę i zanotować, jakie wydawnictwa publikują dany rodzaj literatury. Taka wycieczka to szybki przegląd wydawców oraz wstępne ocenienie jakości publikacji. Nie musimy kupować wszystkich lektur, ale zwróćmy uwagę, czy okładka i opisy z tyłu książki zachęcają do czytania. Skoro inni autorzy mogli liczyć na wysoką jakość publikacji, prawdopodobnie w stosunku do nas zachowa się równie profesjonalnie.

Strony internetowe wydawnictw

Wiele wydawnictw na swoich stronach internetowych ma osobną zakładkę „dla autorów”, w której zamieszcza informacje odnośnie wytycznych przesyłanych propozycji wydawniczych co do gatunku, oczekiwania na odpowiedź oraz rodzaj modelu wydawniczego. Debiutanci często wysyłają swoje powieści do każdego istniejącego wydawnictwa, tymczasem nie przynosi to efektu, ponieważ niektórzy wydawcy po prostu nie wydają danego typu literatury, choćby książka była genialna.

Opinie w Internecie

Na wielu forach znajdziemy informacje dotyczące współpracy autorów z danym wydawnictwem oraz recenzje wydanych książek. Już tam można sporo się dowiedzieć.

Grupy na Facebooku

Istnieje sporo grup, w których początkujący pisarze mogą dowiedzieć o wielu sprawach związanych z procesem wydawniczym. Często wydawcy nie mają dostępu do zamkniętych grup na Facebooku, przez co nie mogą blokować negatywnych komentarzy na swój temat. Możemy też nawiązać kontakt z osobą, która publikowała w danym wydawnictwie i spytać o opinie.

Znaleźliśmy. I co dalej?

Po wypisaniu listy interesujących nas wydawnictw należy napisać krótkie wiadomości do wydawców, w których zawrzemy informacje odnośnie gatunku utworu, załączymy tekst oraz jego streszczenie oraz krótką informację o nas. Nie warto pisać w mailu drugiej książki, konkrety będą mile widziane. No i oczywiście trzeba uzbroić się w cierpliwość.